Detox pro zdraví

Dneska bych vám chtěla napsat něco o detoxikaci a popsat vám jednu takovou kůru, kterou jsem si právě sama naordinovala. Detoxikace je určitě slovo, které slýcháte často a je tak trochu „populární“. Co se za ním ale opravdu skrývá, jak a proč detoxikovat tělo?

Nebudu se rozepisovat rozsáhle, protože na téma detoxikace jsou celé knihy a je toho opravdu hodně, o čem mluvit. Já jsem se o tohle téma nejvíce zajímala v době, kdy jsem byla na syrové rostlinné stravě. Nebo jak tenhle stravovací styl můžete znát pod anglickým názvem raw food. Dva roky jsem jedla pouze syrové ovoce, zeleninu, oříšky a semínka. Na Veganze jsem o syrové rostlinné stravě a svojí zkušenosti napsala článek, pokud by vás zajímalo více.

I když jsem po té dlouhé době tenhle styl stravování opustila, protože jsem vyhodnotila, že pro mě osobně není z dlouhodobého hlediska vhodný (a v našem podnebí, se zdroji, které jsou zde k dispozici např. přes zimu), hodně jsem se díky němu naučila o svém těle a právě o zmíněné detoxikaci.

A právě proto, často a ráda nadále zařazuju čerstvé ovoce, zeleninu a raw potraviny do svého jídelníčku a znám jejich výhody. No a když cítím, že potřebuju trochu odlehčit tělu, vykompenzovat nějaké náročnější dny, kdy jsem dala tělu v rámci společenských aktivit trochu víc zabrat nebo do toho mám jednoduše chuť, dám si 1-3 dny čistě na rostlinné raw stravě. Především léto je pro to skvělým obdobím, protože máme k dispozici spoustu druhů čerstvého lokálního zralého ovoce a zeleniny a teplé počasí je pro tenhle typ stravování mnohem příjemnější.

PROČ DETOXIKOVAT:
– častá únava
– nadýmání, těžkost po jídle
– nepravidelné vyprazdňování, problémy s trávením
– dlouhodobě nadměrný přísun bílkovin
– alergie, ekzémy
– akné, vyrážky
– špatná kvalita vlasů a nehtů
– po dvou až několika dnech špatného stravovacího režimu, pití alkoholu, přejídání (např. Vánoce)

Pro detoxikaci jsou skvělé půsty o vodě nebo třeba jen na čerstvě vylisovaných ovocných a zeleninových šťávách. Pokud však s detoxikací teprve začínáte a víte o sobě, že špatně snášíte hlad, doporučila bych vám udělat očistnou kůru právě na výše popsané syrové stravě. Minimum je 1 den, optimum 3, ale pokud se budete cítit dobře a budete mít chuť pokračovat, můžete si zkusit klidně celých 7 dní v kuse.
Jakou podobu tedy nyní bude mít váš jídelníček a jaké bude přinášet benefity?

BEZ:
– lepku
– škrobů
– laktózy
– bílkovin
– zpracovaných potravin
– kyselinotvorných látek
– kávy a kofeinu
– všech sportovních suplementů
– bez soli (přidané)
– umělých sladidel

S VYSOKÝM OBSAHEM:
– vitamínů
– minerálů
– organických tekutin
– vlákniny
– enzymů
– zásaditých látek

Tělo spotřebovává hodně energie na trávení, obzvláště pokud dodržujete vysokofrekvenční stravování – tedy jíte 5-8x denně a navíc stravu bohatou na bílkoviny (obzvláště živočišnou). Díky tomu, že je neustále zaměstnané trávicím procesem a zbývá mu jen málo na kvalitní očistu od toxinů, které zůstávají po zpracování potravy, ale přichází také ze vzduchu, vody a méně kvalitních potravin.
Především enzymy jsou v syrové rostlinné stravě to klíčové. Velmi usnadňují trávení. Pokud tělu budete dodávat stravu bohatou na organické tekutiny, enzymy a vlákninu a zásaditou, proces strávení proběhne velice hladce, vláknina pročistí trávicí trakt a zásadité látky pomohou obnovovat buňky a všechny procesy v těle.

CO BUDETE JÍST:
Základ
– čerstvé ovoce – jakékoli druhy
– čerstvá zelenina – jakékoli druhy, ale především tmavá zelená listová (bohatá na chlorofyl)
– smoothie a šťávy z nich (vše čerstvě připravené)

Dále
oříšky a semínka – všechny druhy – naturální, nesolené, nepražené – nejlépe bio (ne arašídy!)
– bylinky
– superfoods – sušené zelené šťávy z mladých trav (ječmen, pšenice), řasy (chlorella, spirulina), super ovoce – goji, moruše, mochyně, prášek z kořene maca, acai a další,…

– kokosová voda

V poslední době jsem si zamilovala značku Purasana, která „vyrábí“ superfoods – zelené potraviny, sušené super ovoce a prášky z nich jako třeba banánový prášek nebo acai berry, sušený kořen maca, semínka – chia, konopná, kakaové boby, různé směsi a spoustu zajímavých potravin. Zatím vše, co jsem od nich vyzkoušela, bylo perfektní!

Příležitostně
sušené ovoce – rozinky, meruňky, datle fíky
raw tyčinky

Úplně zapomeňte na nějaké počítání makroživin. Řiďte se při výběru potravin a u velikosti porcí vlastním pocitem. Jezte tak, abyste se cítili dobře. Je dost možné, že budete mít stále pocit takového lehkého hladu. To je normální, protože váš žaludek je zvyklý na hutnou stravu. Pokud by byl hlad nekomfortní, dejte si avokádo, banán nebo hrstku oříšků, případně v kombinaci se sušeným ovocem.

A pro inspiraci vám popíšu, jak to vypadalo prakticky u mě 😉 …
Každý den jsem měla salát z české mrkve, jablka s citrónovou šťávou a pár kapkami stévie. Lukymu jsem přidávala rozinky…[prettyPhoto title="Jablko mrkev" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/jablko-mrkev.jpg" type="link" ]Jablko mrkev[/prettyPhot[/prettyPhoto]o[prettyPhoto title="Jablko mrkvový salát" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/jablko-mrkev-salat.jpg" type="link" ]wp-image-1748 aligncenter" src="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/jablko-mrkev-salat.jpg" alt="Jablko mrkvový salát" width="449" height="337" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/jablko-mrkev-salat.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/jablko-mrkev-salat-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/jablko-mrkev-salat-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 449px) 100vw, 449px">[/prettyPhoto]

Kd[/prettyPhoto]dl větší hlad a měla jsem potřebu něčeho trochu sytějšího, udělala jsem si „warrior snack“. Směs oříšků, semínek a sušeného ovoce (sušené jahody, rozinky, goji + mandle, slunečnicová semínka a drcené kakaové boby)[prettyPhoto title="O[prettyPhoto title="Oříšky a sušené ovoce" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/orisky-susene-ovoce.jpg" type="link" ]9 aligncenter" src="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/orisky-susene-ovoce.jpg" alt="Oříšky a sušené ovoce" width="450" height="338" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/orisky-susene-ovoce.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/orisky-susene-ovoce-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/orisky-susene-ovoce-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 450px) 100vw, 450px">[/[/prettyPhoto]/p>

Musím říct,[/[/prettyPhoto]dna z největších mňamek, co znám 🙂 Kombinace suchých plodů krásně zasytí a uspokojí chutě na sladké. Spojení zdravých tuků a cukrů dodává energii postupně a mě osobně dělá moc dobře.
Tady bych ráda zdůraznila důležitost kvality vybíraných surovin. Já si potraviny vybírám vždycky kvalitní a to z více důvodů. Lidé jsou často skeptičtí, když vidí „to samé“ za rozdílnou cenu. Třeba obyčejné oříšky ze supermarketu a pak třeba ty v bio kvalitě ze zdravé výživy. Nebo sušené ovoce vážené z pultu a pak opět bio ze sáčku. Ale věřte, že ten rozdíl opravdu není jen v ceně. V případě oříšků, semínek a sušeného ovoce si opravdu raději připlaťte za kvalitu, protože chuť, nutriční látky a jejich využitelnost jsou opravdu propastně rozdílné. Nehledě na přidané nežádoucí látky u levných variant. Pokud vás tohle téma zajímá blíže, už jsem o něm psala v minulosti podrobný článek, který vše vysvětluje.[p[prettyPhoto title="Warrior snack[prettyPhoto title="Warrior snack" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/warrior-snack.jpg" type="link" ] src="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/warrior-snack.jpg" alt="Warrior snack" width="451" height="338" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/warrior-snack.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/warrior-snack-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/warrior-snack-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 451px) 100vw, 451px">[/pr[/prettyPhoto]>

Jednou z takových kvalitn[/pr[/prettyPhoto]teré si můžete pořídit sušené ovoce v organic kvalitě, nesířené, bez přidaného cukru a opravdu i zajímavé druhy, které u nás od jiné značky neseženete je opět Purasana. Já mám zatím goji a jahody. Goji jsou někdy takové tuhé a samotné, nenamočené moc dobře nechutnají. Ale tyhle jsou krásně měkoučké a chuťově výrazné. Jahody mě dostaly, protože jsem čekala takové ty lyofilizované plátky, ale místo toho jsem našla po otevření sáčku takové veliké jahodové rozinky 😀 Nebo jak to jinak říct. Jsou to opravdu sušené celé jahody a chutnají božsky![pre[prettyPhoto title="Superfood smoothie" link[prettyPhoto title="Superfood smoothie" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/superfood-smoothie.jpg" type="link" ]kattyveganza.com/wp-content/uploads/superfood-smoothie.jpg" alt="Superfood smoothie" width="450" height="337" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/superfood-smoothie.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/superfood-smoothie-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/superfood-smoothie-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 450px) 100vw, 450px">[/pretty[/prettyPhoto]P[prettyPhoto title="Super koktejl" link=[/prettyPhoto]Photo[prettyPhoto title="Super koktejl" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/super-koktejl.jpg" type="link" ]content/uploads/super-koktejl.jpg" alt="Super koktejl" width="450" height="338" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/super-koktejl.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/super-koktejl-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/super-koktejl-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 450px) 100vw, 450px">[/prettyPhot[/prettyPhoto]nídaně jsem si zamilovala super smoothie. Ne[/prettyPhot[/prettyPhoto]a superpotravin. A to nejen teď v detoxikační dny, ale i ve standardním režimu. Je to vždy mé první jídlo před tréninkem a musím říct, že na tom skvěle frčím 😉 Dodá mi spoustu energie, nezatíží a můžu jít už 45 min. po něm skákat, hopsat a zvedat 😉
Nemám ráda nudu a také chci do svého těla dostat co nejvíce rozličných živin a tak každý den ve smoothie aspoň něco obměním. Základem je vždycky 1/2 – 1 banán + borůvky/mango/jahody/maliny/broskve/kiwi,… 1/2 kokosové vody Pure coco a/nebo domácí oříškové mléko.
Ze super potravin přidávám goji, Total detox opět od Purasany, jedná se o směs zelených potravin – mladý ječmen, mladá pšenice, spirulina, chlorella a pak lucuma a kakaový prášek – vše bio a raw. Do každého koktejlu dám jednu vrchovatou lžíci. A vůbec se toho nemusíte bát, s ostatním sladkým ovocem a kokosovou vodou nebo mlíčkem vznikne skvělá chuť 😉 Díky vysokému obsahu chlorofylu a minerálů má tahle směs silné zásadité a detoxikační účinky. Čistí krev, reguluje trávení.
Často také přidávám prášek z kořene Maca, který zase podporuje celkovou výkonnost a odolnost organismu (velké svaly :-)).[prettyPhoto[prettyPhoto title="Tinktura z medvědího česneku" link="https:/[prettyPhoto title="Tinktura z medvědího česneku" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/tinktura-z-medvediho-cesneku.jpg" type="link" ]ads/tinktura-z-medvediho-cesneku.jpg" alt="Tinktura z medvědího česneku" width="451" height="601" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/tinktura-z-medvediho-cesneku.jpg 750w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/tinktura-z-medvediho-cesneku-225x300.jpg 225w" sizes="(max-width: 451px) 100vw, 451px">[/prettyPhoto] Další přírodní prostředek, který jsem použila na podporu očisty a který používám pravidelně denně, jen v menším množství, byl jablečný ocet. Organický, nefiltrovaný od Alnatury. Dávala jsem si 1 lžíci do 2dl vody 3x denně před každým hlavním jídlem. O tom jsem také napsala samostatný článek, protože je to hodně zajímavá potravina, který stojí za vaši pozornost.[prettyPhoto title[prettyPhoto title="Zeleninový salát" link="https://kattyveganza.com/wp-cont[prettyPhoto title="Zeleninový salát" link="https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/zeleninovy-salat.jpg" type="link" ]at.jpg" alt="Zeleninový salát" width="450" height="337" srcset="https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/zeleninovy-salat.jpg 1000w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/zeleninovy-salat-300x225.jpg 300w, https://katyblazcikova.cz/wp-content/uploads/zeleninovy-salat-768x576.jpg 768w" sizes="(max-width: 450px) 100vw, 450px">[/prettyPhoto]

No[/prettyPhoto] nesmí chybět pořádná hora zeleniny. Bez zeleninové[/prettyPhoto]neumím p[/prettyPhoto]den a při raw detoxu to platí dvojnásob 😉 Obvykle ho mívám na večeře s nějakou bílkovinou. Ty při detoxu vyřazuju, aby si od nich tělo odpočinulo a mohlo se lépe pročistit. Místo toho přidávám pořádnou dávku zdravých tuků. Buď ve formě oliv a kvalitního panenského olivového oleje anebo s 1 zralým avokádem.

Na to už tu nemám obrázky, ale když jsem byla včera v obchoďáku, tak jsem si také dala v Ugu 3dcl smoothie z okurky, polníčku, špenátu, jablka a banánu (zaplať pánbůh za freshbary!) a když jsem měla hlad, slupla jsem si celé jedno samotné avokádo. Jen tak jsem ho přepůlila a vydlabala lžičkou 😉 Mňam!

Co očekávat
Průběh může být u každého jiný. Je možné, že se budete cítit skvěle, plní energie, nepocítíte hlad a všechno vám bude chutnat a dělat dobře.
Můžou se ale také objevit bolesti hlavy, podrážděnost, únava, zimomřivost. Budete mít hlad, chutě na něco hutného a teplého a budete to chtít vzdát. To ale nedělejte! Tohle jsou jen příznaky toho, že se očista těla naplno rozjela! Udělejte si bylinkový čaj, zachumlejte se do peřin a klidně si na chvilku zdřímněte.
Z těchto důvodů bych vám doporučila začít o víkendu.

Tak co, kdo jde do toho se mnou? 🙂 Máte ještě nějaké dotazy? Ptejte se!

Napsat komentář 15 komentářů