Bezduché teorie kulturistické a fitness výživy

Napadlo mě napsat tenhle článek především na základě toho, co řeším denně se svými klientkami. Ať jsou to závodnice bikini fitness nebo holčiny, co je pouze následují a chtějí dosáhnout obdobné postavy, pořád se opakuje stejný příběh – začnou se zdravou stravou a cvičením, cítí se skvěle, zhubnou, naberou svalíky, zvedne se jim sebevědomí a najdou si tak nového koníčka. To je skvělé! Ale pak už to z toho vrcholu jde jen z kopce. Uvidí první výsledky, ale chtějí víc. A tak začnou zjišťovat jak toho docílit. Najmou si trenéra nebo se řídí tím, co vidí u jiných bikini závodnic v přípravě. Protože právě jako ony chtějí vypadat. Začnou dělat hodiny kardia a jejich strava se smrskne jen na několik málo nechutných potravin s nedostatkem energie, mikronutrientů (vitamíny, minerály, enzymy,…). Z koníčka a radostných aktivit se stane přemáhání a deprivace. Pak už jen odpočítávají dny a hodiny, kdy bude cheat day a ony se narvou k prasknutí junk foodem. Protože jejich tělo je kriticky podvyživené a touží po kaloricky hutných věcech a výrazných chutích, jelikož z každodenního života se vytratila veškerá radost a uspokojení z jídla, které by měly být jeho nedílnou součástí.
[prettyPhoto title=“Příprava jídla do krabiček“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/foodprep.jpg“ type=“link“ ] Příprava jídla do krabiček[/prettyPhoto]

Ať už příprava na závody nebo výsledky téhle diety dopadnou jakkoli, pokračování příběhu je vždy stejné – strach z jídla a potravin jiných než je rýže, racia, kuře na vodě, vaječné bílky a okurka, zoufalé přejídání nezdravými a kalorickými potravinami, poruchy metabolismu, častá onemocnění, podvýživa, poruchy příjmu potravy, přibývání na váze (více než na samém začátku), nespokojenost se svým tělem až jeho nenávist, pocity selhání až zoufalství.

Je mi z toho moc smutno, když čtu denně tolik příběhů, které jsou jako podle kopíráku. Možná jste se taky našli, ale bojíte se o tom s kýmkoli mluvit.

Proč se tohle děje, když to není vůbec nutné? To netuším, ale ráda bych vám řekla svůj pohled na věc a možné východisko. Klientek mám momentálně hodně, dotazů a podobných příběhu mi denně také chodí několik a i když se snažím věnovat se co nejvíce lidem individuálně, moje kapacity jsou přesto omezené. A tak bych chtěla aspoň v to hle článku vyzdvihnout hlavní myšlenky.

(Ne)zdravá (pod)výživa
Tak teď se vraťme k těm jídelníčkům a výživovým doporučením, které dostanete od většiny „odborníků“ trenérů nebo které můžete sledovat u závodnic a kulturistů v přípravě nebo rýsovací dietě. Myslím, že to znáte všichni, kdo se v těchhle kruzích pohybujete. Dost možná je i sami dodržujete… Vypíchnu ve stručnosti hlavní pilíře:

– sacharidové vlny
– snižování tuků na minimum, nejlépe úplné vyřazení
– když už trošku tuků, tak olivový olej nebo mandle
– zdroje sacharidů – rýže, racia, v pestřejší variantě ovesné vločky a brambory
– zdroje bílkovin – kuřecí a krůtí prsa, treska, tuňák, v pestřejší variantě hovězí maso
– zelenina v omezeném množství – okurka, brokolice, salát, možná ještě cuketa

Tak a baštěte si 😉 Mě se zvedal kufr, jenom jsem to psala! Tohle že je výživa, která má vést k tělu, které reprezentuje sílu a zdraví? Jak dlouho takhle dokážete žít? Bez ovoce (protože to jsou nebezpečné cukry a hned po nich budete tloustnout), bez oříšků (proboha tuky? Z toho se budou tvořit zase jen tuky!), bez quinoi, batátů, amarantu, jáhel (to jsou nějaké pochybné věci, to raději nejezte, protože to ani nevíme, jak počítat) a další a další…
[prettyPhoto title=“Boloňská směs s batáty, chřestem a plantainem“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/P1060557-–-kopie.jpg“ type=“link“ ] Boloňská směs s batáty, chřestem a plantainem[/prettyPhoto]

Kde to jsme? V době ledové? Někdo prostě řekl, že se bude jíst rýže a ovesné vločky, kuře a tuňák a k tomu případně nějaká (zelená) zelenina. Je to jednoduché. Rýže má na 100g 80g sacharidů, vločky 65g, maso 20g bílkovin a to je největší věda, kterou chceme řešit. No a jelikož se to takhle zavedlo, dělají to všichni a mají výsledky, proč to měnit, že? Držte hubu a krok. Koho zajímají vitamíny, minerály, enzymy, zdraví orgánů, důležitost zásaditého prostředí v těle, detoxikace, psychologický aspekt potravy. Hlavně že to roste a tuky se pálí. Teď, na chvíli, ale co bude dál? To nikdo neřeší. A proto vás taky většina trenérů po závodech odkopne. Protože oni sami neví, jak dál a nechtějí vás mít na svědomí, až budete přibírat a psychicky se hroutit.

Já sama jsem si tohle po malou chvíli vyzkoušela, ale v životě už bych se k tomu nevrátila. Ani ten největší lesk a sláva světa mi za to nestojí. Už jen proto, že vím, že je to holý nesmysl. Mě nikdy neuspokojíte argumentem, že takhle to funguje, tak to tak dělej a neptej se. Nebudu se řídit něčím, co je proti mému přesvědčení jen proto, že to dělají všichni ostatní.
[prettyPhoto title=“Cereálie s ovocem, tofu tvarohem a kokosouvou pastou“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/20150610_112226-–-kopie.jpg“ type=“link“ ] Cereálie s ovocem, tofu tvarohem a kokosouvou pastou[/prettyPhoto]

Na tomhle místě je myslím třeba, abych vám také řekla, jak jsem se vlastně k tomuhle sportu dostala. Nebylo to tak, že bych začala chodit cvičit kvůli figuře a změnila stravování ze stejného důvodu. Několik let jsem se zabývala především přirozenou detoxikací těla a budování pevného zdraví. Kvalitu jsem vždy upřednostňovala nad kvantitou a k pohybu mě také přivedla touha po upevnění zdraví a psychologický aspekt. Cvičení je moje meditace! Při běhu a na tréninku mám vždy nejlepší náladu, cítím se maximálně propojena se svým tělem, silná, nepřemožitelná 🙂 a přesně v tu dobu mi přichází nejvíce nápadů. Kolikrát přiběhnu celá rudá, ufuněná a upocená domů a ani nestíhám sepisovat všechny návrhy na nové projekty, články a podobně 🙂
[prettyPhoto title=“Celozrnný Burger se sojovým masem“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/P1060111-k.jpg“ type=“link“ ] Celozrnný Burger se sojovým masem[/prettyPhoto]

Ale lhala bych, kdybych tvrdila, že mi na fyzických výsledcích nezáleží. Záleží a hodně! Je to pro mě zúročená odměna za všechnu dřinu a miluju sledovat, jak se mé tělo mění, sílí a krásní 🙂
Ale také jsem tomu v jednu dobu podlehla, byla ochotná pro výsledky udělat téměř cokoli, skoro slepě jsem důvěřovala těm výše zmíněným bezduchým teoriím a dívala jsem se jen na ten fyzický vzhled. Ale jsem za tuhle zkušenost vděčná, protože právě díky ní můžu nyní lépe chápat ty nešťastné dívky a pomoct. Věřte mi, v tomhle bodě člověk ani nepotřebuje tolik výživového poradce a kouče, jako prostě člověka, který ho bude poslouchat a chápat. Podpoří ho a dá mu naději. A i tím se já snažím pro své klientky být, oporou.
[prettyPhoto title=“Špenátové lívance s banánem“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/20150605_074625-–-kopie.jpg“ type=“link“ ] Špenátové lívance s banánem[/prettyPhoto]

Takže až vám příště nějaký trenér řekne, že máte jíst výše popsanou „fitness“ stravu, abyste dosáhly kýžených výsledků, a jinak to nepůjde, nedej bože, že zdraví musíte dát na druhé místo, raději se otočte na kramfleku a odejděte, než si zničíte život. Ani vám neumějí odpovědět, proč je rýže lepší než jiné obiloviny nebo proč máte jíst jen okurku a brokolici a papriku třeba ne. Řeknou neptej se a makej! Dělali jsme to tak všichni, tak ty musíš taky.

Ale vy doufám nechcete být hloupé ovce, co jen někoho kopírují a nezapojí vlastní rozum!!!???

Důvěřujte vlastnímu tělu
Jak to dělám já a co učím své klientky? Důvěřovat vlastnímu tělu, jíst maximálně pestře, chutně a kvalitně. Aby tělo mělo dostatek živin – mikro i makronutrientů, díky čemuž se cítíte dobře, funguje vám správně trávení, máte silnou imunitu, každé jídlo přináší [prettyPhoto title=“Katty – Důvěřujte vlastnímu tělu“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/20150605_113805.jpg“ type=“link“ ]Katty - Důvěřujte vlastnímu tělu[/prettyPhoto]požitek a uspokojení, které vedou k celkové duševní pohodě. Jídlo by mělo obsahovat široké spektrum barev a chutí (tím nemyslím lentilky), různé struktury, mělo by vám v každém případě chutnat a přinášet dobré pocity při i po jeho konzumaci.

Každý má individuální chutě a fyziologické požadavky. Každý jsme originál! A proto i každý máme jíst jinak. Neexistují univerzální potraviny, doporučení nutričních hodnot, která by fungovala pro každého stejně. Jediný člověk, který vám může pomoct najít ten váš vlastní ideál, jste vy sami.

Stejně tak teorie o tom, že přibírat budete, když budete v kalorickém nadbytku a hubnout zase v kalorickém deficitu, je chybná. Taky jsem tomu v ní dlouho věřila, ale teď sama u sebe i u jiných vidím, že to naprosto nefunguje. Mám klientky, které jedí strašně malounko, až nechápu, jak to mohou vydržet, a přesto jsou baculky. Tak jim v rámci reverzní diety začnu přidávat jídlo, každý týden víc a víc a ony začnou hubnout! I když mi tvrdily, že jim to za boha nejde. Stejně tak znám případy, že někdo za den sní v kaloriích až dvojnásobek svého výdeje a je pořád kost a kůže.

Proto bych vám chtěla poradit, abyste přestali hledat, jak to dělá ten či ona, studovat chytré články ve fitness časopisech a následovat extrémní diety. [prettyPhoto title=“Katty – Důvěřujte vlastnímu tělu“ link=“https://kattyveganza.com/wp-content/uploads/20150605_113637.jpg“ type=“link“ ][/prettyPhoto]Místo tohle začněte naslouchat signálům vaše těla, skrz které k vám promlouvá a diktuje vám ideální způsob stravování, šitý na míru pro vás. Vím, že to není v začátku jednoduché. I já se to stále učím. Pokud potřebujete aspoň nějaká pomocná vodítka, ráda vám pomůžu v začátku.

Jakmile si tohle osvojíte, už nebude nikdy potřebovat rady výživového poradce. Získáte tělo svých snů, které si udržíte trvale i bez trápení, upevníte si zdraví a budete plní energie.

Někdo je vegetarián nebo dokonce vegan, někdo si bez masa neumí představit ani den. Někomu vyhovuje strava bohatá na sacharidy a po větším množství tuků se cítí těžce, druhý to má přesně naopak. A tyhle vjemy se mohou v průběhu života různými vlivy měnit. Důležité je se přizpůsobovat dle pocitu. Jako třeba já, když jsem po několika letech čistě rostlinné stravy zařadila opět vajíčka.
Pokud se budete řídit podle doporučení nějakého trenéra/výživového poradce nebo podle rad např. z nějakého článku nebo časopisu a budete tak jednat pouze z přesvědčení v rozporu se svým vlastním pocitem, pravděpodobně se budete cítit hrozně a dlouho nevydržíte.

Je mi opravdu smutno, když čtu mail od dívky, která se rozepisuje o tom, jak se trápí kvůli tomu, že má pořád hroznou chuť na jablíčko, ale nemůže si ho dát, protože jí trenér ovoce zakázal nebo sama věří, že by to jedno jablíčko zhatilo její snahu o výsledky. Nebo jak někdo tráví čas tím, že celý den sleduje hodiny, kdy zase odbyde přesně ta hodina minuta (přesně každé tři hodiny), kdy je čas na další jídlo a od toho se odvíjí celý jeho den a myšlenky.

Jídlo není posedlost, ani nepřítel, ale ENERGIE a RADOST

Cvičení není nutnost, ale ZÁBAVA

Zdravé, silné a krásné tělo není vydřené úsilím, ale PŘIROZENOST

Jakmile se na věc začnete dívat tímhle způsobem, váš život se na vždy změní.

S Láskou, Vaše Katy <3

Napsat komentář 6 komentářů